"Podľa všetkého tento názor súvisí skôr so spôsobom života ako s
politickými preferenciami. Viac proti zvýšenej dani za sladené nápoje sú
mladšie generácie alebo ľudia s nižším vzdelaním. Rozdiely medzi
sympatizantmi vládnej koalície a opozície síce v dátach vidíme, no nie
sú štatisticky významné," povedala marketingová a komunikačná manažérka NMS Denisa Lakatošová.
Väčšina ľudí je proti zvyšovaniu tejto dane a nechce si za sladené
nápoje priplatiť. Nesúhlas v prieskume vyjadrilo 64 % Slovákov. Okrem
jogurtových a mliečnych nápojov sú ľudia najviac nespokojní so
zdražovaním džúsov, tvorí ich až 75 %. Ďalej nasledujú ochutené
minerálne vody, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú. S ich zdražovaním
je nespokojných 68 % ľudí. Opačný prípad tvoria kolové nápoje, kde s ich
zvýšenou daňou súhlasí 43 % Slovákov.
Zvýšenej spotrebnej dani ale mliečne a jogurtové nápoje, výživové drinky
pre športovcov či rastlinné mlieka podliehať nebudú. Tieto nápoje si
podľa prieskumu kupuje až tretina Slovákov. Z toho 38 % si ich kupuje
pre zdravotné obmedzenia seba či iného člena rodiny a ďalších 33 % pre
ďalšie zdravotné benefity, ako je napríklad nižší obsah tukov.
"Ak to prepočítame na celú populáciu, zistíme, že takmer štvrtina
populácie si kupuje rastlinné mlieka s úmyslom vyhnúť sa zdravotným
komplikáciám a s cieľom zdravšieho spôsobu života. Ich vyňatie zo
zoznamu nápojov, ktorých sa bude zdražovanie týkať, je dobrá správa,
nakoľko už aj v súčasnosti nákup rastlinných alternatív mlieka výrazne
zasahuje do rozpočtu nejednej slovenskej domácnosti," doplnila Lakatošová.